Inspirerad!

Hejsan! 
Har nyss kommit in och käkat lite. Det regnar ute!! :( 
Igår följde jag med Julia till hennes syster i Fåker. Dom skulle på sadelprovning i ösersund idag med Julias häst, så jag tänke att jag kunde hänga på. Och nu är jag verkligen jätte inspirerad och pepp på att brörja träna och komma i form till tävling igen! Tänk vad en kväll och dag med hästsnack kan göra! :D Så nu siktar jag på att vara igång och kunna starta den 13 juli. Har inte anmält mig än, tänkte göra de så sent som möjligt för att vara säker på att allt är OK med mig och Challe. 
Måste såklart börja lugnt nu med Challe, har tänkt mig att vi bara ska hoppa lite stutts och kombinationer och några ensamstående hinder till att börja med, på låga höjder såklart. Sen när han blivit säker börjar vi klättra uppåt i höjder igen. Eftersom det är den sista sommaren som jag tävlar med Challe nu så vill jag iaf ha några tävlingar på 1m på nacken.
Så nu när jag äntligen är hyfsat frisk så kan det gärna få sluta regna!! Jag vill rida ju :( 
 
Sen en till sak är att det är ofattbart hur stor inverkan en sadel har på hästen! Det såg man verkligen jätte tydligt idag när vi va på sadelprovningen. Man ska ju rida i varje sadel för att se hur den sitter när hästen rör sig, och man ser verkligen hur sadelns inverkan påverkar hästen! Julia hittade en superbra sadel som satt som gjuten på Queenie, och när hon red i den gick häste SUPER bra! Sen provade hon en annan, och då SÅG man verkligen skillnaden och att Queenie inte trivdes alls i sadeln. Det är så intressant att se, för man tror ju inte att sadeln ska påverka så jättemycket hur hästen tex går i form eller hur långa steg den tar, men så är det faktiskt, och det är ju jätte bra att ha lärt sig, annars kan man prova en sadel och tycka att den sitter jättebra när man står på marken, men väl uppe på ryggen kan den trycka lite här och var på hästen, som gör att tex inte har nån chans att kunna arbeta med ryggen, eller ta ut stegen. Sen såg man oxå världigt tydligt hur sadeln påverkar ens balans när man rider! Så man ska verkligen inte ta första bästa sadel man hittar! 
 
Idag har varit en väldigt lärorik dag, och den här kunskapen är nog väldigt bra att ha med sig! Nu ska jag försöka hitta nåt mot min hosta.. Hare bra everybody!
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp