Hårdträning!

Tänkte skriva lite om Challe nu.
Är nu tillbaka på noll med Challe. Var och tävlade på Östersundstravet för en vecka sedan, och det var nog min sämsta tävling någonsin! Hade anmält mig till 90 cm, 1m, och allt kändes superbra. Challe va i jätte fin form och hade bra sug på hinder, han ville verkligen hoppa. Red fram han på den inre travbanan och han kändes jätte mjuk å fin. Skulle sedan in på framhoppningen. Jag såg redan när jag kom in att underlaget va jätte dåligt så jag började på det lilla hindret. Där hoppade han superbra och va jätte smidig i svängarna och så. Sen tänkte jag hoppa in mig på räcket. Första hoppet gick bra, men de kändes att han inte gillade underlaget. Vände upp och skulle hoppa en gång till, och då vägrade han. Kom jättedåligt emot och underlaget va så löst att han inte hade en chans att skjuta ifrån och ta sig över. Blev då förbannad på honom och manade på så vi kom upp i fart. 3dje gången vägrade han igen och jag for av. Slet även av martingalen på något vis.. Så efter det blev han såklart jätte rädd för räcken och vägrade hoppa dom. Hoppade sedan oxern några gånger och det kändes bra. Gick ut från banan för att vänta på min tur att tävla. Väl inne på själva tävligsbanan vägrade vi ut oss, bara på räcken! Han hoppade oxrarna men vägrade på räckena.. Så jag gick ut därifrån ledsen, sur och besviken. Strök mig sedan från 1m, för jag tänkte att om han inte kan hoppa 90 cm lär väl det inte gå på en meter heller. Så den dagen åkte jag hem sur. 
Challe blev även omskodd några dagar innan, och efter det blev han väldigt öm i fötterna, smått halt på vänster fram. Så nu måste jag hem med hovslagare och sätta på honom sulor innan jag kan börja träna igen.. 
Så jag antar att de närmaste veckorna går ut på att få tillbaka hans självförtroende att våga hoppa igen. Han har varit såhär på oxrar förut oxå, men då blev även jag rädd. Nu vet jag att han kan hoppa, så de e bara att få honom medveten om det oxå. 
 
Så så fort jag blir frisk börjar hårdträningen, nu jävlar! Våran sista sommar tillsammans ska vara bra! :)
 
Älskligshästen <3 
Allmänt | |
Upp